Élelmezés szaklap, 2013, július Kispesten a menza - pro és kontra
Miután elolvastátok a két interjút, olvasatok tovább. Következzen válaszunk Gajda Péter szavaira, érveire, mivel arra a lap akkor és ott már nem adott lehetőséget reagálni. Reméljük, megteszik hamarosan. Észrevételeinket elküldtük a Polgármesteri Hivatalba is.
"Tisztelt Polgármester Úr!
Tárgy: Reakció az Élelmezés
Szaklapnak adott interjúra - Nyílt levél
Már meglepetés nélkül, de újra és
újra felháborodott csalódással tapasztaljuk, hogy Polgármester Úr nem áll ki a
kerületiek érdeke mellett.
Engedje meg, hogy tételesen
szembesítsük Önt állításai valóságtartalmával:
- Az intézményvezetők által
készített értékeléseket Ön olyan garanciális pontnak nevezi, mely objektív
képet ad a közétkeztető által nyújtott szolgáltatásról, majd megtévesztendő az
olvasót előhoz egy ötös skálán mért kedvező értéket. Szeretnénk felhívni a
figyelmét, hogy az intézményvezetők által az önkormányzat részére leadott
értékelések nem tartalmaznak skálás besorolást, azokban nincs mód az
osztályozásra. Az Ön által objektívnek nevezett értékek a szolgáltató
magánfelmérésének eredményei. Miután ezt alig néhány intézményvezető tölti, nem
csak nem tekinthető elfogulatlannak, de még csak nem is reprezentatív. Bár
kértük a hivatalt az értékelők kidolgozásakor, hogy abba tegyenek jól mérhető –
skálázható – elemet, ezt elutasították. Ezek után felháborítónak tartjuk, hogy
a szolgáltató magánpontozásával hozakodjon elő és azt mint objektív mérőt
emlegesse.
- Ön garanciális pontnak,
objektív elemnek nevezte a felállított Étkezési Bizottságot. Számos ezzel
ellentétes tényt fel lehetne sorakoztatni, engedjen meg kettőt.
A bizottsági ülésekről többszöri
kérésünk ellenére sem készült sem jegyzőkönyv, sem érdemi emlékeztető, így az
ott elhangzottak, nyom nélkül elszálltak. Gyakorlatilag bárki, bármit
mondhatott, hisz következmények nélkül maradt, számonkérhetetlen volt.
A Bizottságban a szolgáltató létszámát
a kezdetekkor 2 főben maximalizálta az Önkormányzat. Ezzel szemben az első
ülésre 5-en jöttek. Ekkor engedélyezve lett a további üléseken a maximum 5 fő
jelenléte. A rá következő ülésen már 16 fővel képviseltette magát a
szolgáltató, jóformán többen voltak, mint a szülők és az Önkormányzat
képviselői összesen. A Bizottság elnökétől kértük, hogy ennek a gyakorlatnak
vessen gátat. Válaszában tájékoztatott, hogy nem teheti, annyian jönnek a
szolgáltató részéről az Ön által objektív garanciális elemnek nevezett
Bizottságba, ahányan szeretnének.
- Ön azt állítja, „ha
kifogásolható lett volna a minőség, akkor szerződést bontottunk volna a
szolgáltatóval.„ Tájékoztatom Polgármester Urat, hogy az Ön által aláírt
szerződés szerint minőségi kifogás miatt abban az esetben lehetőséges a
szerződésbontás, ha 1 éven belül 10 alkalommal történik meg az, hogy egy
időben, egyszerre 10 intézményben is olyan minőségi kifogás merül fel, amit a
szolgáltató is elismer. Erre még az önkormányzati munkatársak mindegyike is azt
mondta, hogy soha nem tud előfordulni. Minőségi kifogásra támaszkodva ez úton
tehát lehetetlen felbontani a szerződést. Ilyen értelemben igaza van, a minőség
nem volt kifogásolható, de ez sajnos nem a minőségnek, hanem a rossz
szerződésnek köszönhető! A kifogásolhatóság objektív mércéi a NÉBIH vizsgálatok
voltak, melyek 3 alkalommal is megállapították, hogy kispesten átlag alatti a
menza minősége.
- A 10%-os normaemeléssel
kapcsolatban Ön elfelejti említeni, hogy a szerződés a norma éves emelését csak
mint lehetőséget tartalmazza és az infláció mértékében maximalizálja. Ahelyett,
hogy azt mondja a szülők „csak ezt (az inflációs) részt fizetik”, inkább azt
kellett volna megmagyaráznia, hogyan lehetséges, hogy e feletti is történt
emelés. Főleg abban a környezetben, ahol mindennemű szülői panaszra az a
válasz, hogy nincs mit tenni, a szerződés alapján, nem kötelezhető a
szolgáltató semmilyen minőségi igény kielégítésére. Ezzel az intézkedéssel a
szerződés ezen hiányosságát nem küszöbölték ki, csupán még több pénzt adtak a
szolgáltató kezébe, melyet szigorú szabályok nélkül, arra költ amire gondol.
- Tekintve, hogy a szolgáltató
2012-ben (tavaly) tette az ajánlatát a szerződésben foglaltak szerint „első
osztályú”minőség teljesítésére, annak emlegetése, hogy az „elmúlt négy évben
nem volt rá lehetőség, hogy a norma összegét akár csak a KSH inflációs rátával
megemeljük” meglehetősen hatásvadász, ráadásul tartalom nélküli. Ha még azt is
hozzávesszük, hogy a közbeszerzési kiírásnak „köszönhetően” nem is volt árverseny
a kerületben, megállapíthatjuk, hogy a szolgáltatónak lehetősége volt reális
áron pályázni.
- Felvetésünkre, hogy miért nem a
konyháinkon főz a szolgáltató, Ön ezt állítja: „A bázis- és befejező konyhák
nincsenek olyan műszaki és technikai állapotban, amely lehetővé tenné, hogy ott
készüljenek az ételek. A tavaly nyári szolgáltató-váltáskor ezek a konyhák nem
kaptak volna működési engedélyt.” Ezzel szemben tisztelt Polgármester Úr az Ön
által aláírt szerződés 2.10-11 és 3.2-7. pontjai szerint a konyhák minden a
működéshez szükséges engedéllyel rendelkeztek, a szolgáltató semmilyen kifogást
nem tehetett volna, azok állapotát megismerve írta alá a szerződést, mely
tartalmazta, hogy onnan kell ellátnia a kerületet. Arról nem is szólva, hogy a
korábbi szolgáltató is ezeket a konyhákat használta. Szó nincs róla, hogy
használhatatlanok lettek volna a konyhák! A szolgáltató egyetlen nagy
báziskonyháról szállít a mai napig, miközben a kerület által kifizetett
rezsihányad természetesen tartalmazza a 4 konyha üzemeltetésének (személyzet,
közmű stb.) költségeit.
- Szeretnénk tudni, Polgármester
Úrnak miért érdeke többedszer azt állítani, hogy „a szolgáltató saját költségén
újítja fel ezen konyhákat”? Az Ön által aláírt szerződés 4.3 pontja szerint, a
nettó nyersanyagnormára vetített 145% rezsikulcs tartalmazza a főző és
befejezőkonyhák fejlesztésének teljes költségét. Azaz az Ön sugallatával
ellentétben a felújítást az Önkormányzat fizeti, és az nem a szolgáltató
jótéteménye.
- A hivatali adatokat tartalmazó
papír összeadási hibát tartalmaz, így az Ön által említett 15%-os csökkenés a
befizetők arányában tavaly szeptemberhez képest valójában 18%.
- 2709, 2549, 2502, 2460, 2342,
2303, 2233, 2221.. Polgármester Úr, ezek a hivatali adatok az „összes étkezők”
számáról szeptembertől áprilisig. Ön szerint ez nem egy csökkenő számsor? Miért
állítja, hogy stagnált, majd nőtt a befizetők száma? A csonka tanítási napok
korrekciót kérem ne említse! Az egyszerű szemfényvesztés és matematikai
baklövés, hiszen az adott hónapra befizetők létszámához semmi köze.
Csoportunk szeretné, ha az
Önkormányzat változtatna hozzáállásán és a kerületi diákok és idősek határozott
érdekeit figyelembe véve végezné munkáját! Az eddigiekkel ellentétben a jövőben
számítunk Polgármester Úr támogató hozzáállására!
Üdvözlettel:
Kispesti Civilek a Közétkeztetésért"
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése