A Kispesti Civilek a Közétkeztetésért (KCK) az Átalakuló
Wekerle mozgalom legújabb munkacsoportja, melyet 7 wekerlei szülő hozott létre
2012 novemberében.
Tevékenységünk:
-
ismereteket szerzünk a közétkeztetés országos és
kerületi helyzetéről. Tájékozódunk az
elérhető táplálkozási szokásokat és közétkeztetési minőséget érintő
felmérésekről, kapcsolódó jogszabályokról, sajtóanyagokról és felvesszük a
kapcsolatot mindazokkal, akikről úgy gondoljuk, hogy ezen a téren hasznos
tudást, tapasztalatot tudnak átadni.
- igyekszünk felhívni a döntéshozók figyelmét a
közétkeztetés helyzetének méltánytalanságára és a változtatás jelentőségére
- a Kispesti Menzafigyelő Facebook oldalon
próbáljuk egyszerre látni és láttatni a menza kerületi helyzetét
Úgy érezzük a jelenlegi szolgáltató,
a Pensió 17 Kft. az elvárható minimális minőségi színvonalat sem minden esetben
tudja biztosítani, lásd penészes sonka, főtlen lencse, büdös virsli és társai,
de a céljaink ezek rendezésén túlmutatnak. Szeretnénk elérni, hogy az
Önkormányzat ambiciózusabb legyen annál, mint hogy ehetőt tesz az asztalra.
Országos felmérések voltak a menza helyzetéről. Talán nem meglepő, hogy nem
vizsgáztunk jól. Az pedig sokkal inkább szomorú, mint meglepő, hogy semmi nem
történt a felmérés eredményeinek ismeretében. Sem országosan, sem helyi
szinten. Sajnos a jelenlegi törvényi szabályozás nem ad megfelelő garanciákat a
kezünkbe. Az alapvető jogok biztosa egy vizsgálatban megállapítja, hogy a
közétkeztetés átfogó szabályozásának hiányában nem megoldott a minőségi szolgáltatás.
A lyukas jogszabályok miatt az, hogy a menza minőségi-e csak a közétkeztető
cégek önkontrollján múlik és azon, hogy az önkormányzat meghatározza-e az
elvárt minőséget, ezt megfelelően szabályozza-e a közétkeztetési
szolgáltatásról szóló szerződésében és hatékony ellenőrzést hajt-e végre.
Úgy látjuk, hogy ezek közül
semmi nem valósult meg Kispesten. A Pensió nem nyújtja az elvárható
legminimálisabb szintet sem, az önkormányzat pedig egy olyan szerződést(http://uj.kispest.hu/images/fajlok/kozerdeku_adatok/kozbeszerzes/kozbeszerz_hirdetmeny/2012_kozbesz/kozetkeztetesi_szerzodesek/vallszerz_27_18995_208_2012_kozetkezt.pdf)írt
alá, amiben nincsen specifikálva az elvárandó minőség, nincsenek felállítva a
nem-megfelelés kritériumai.
Emellett az is probléma, hogy nem
működtetnek a kerületben normális minőség monitorozási rendszert. Más
önkormányzatok közétkeztetési szerződéseivel összevetve a XIX. Kerületi
rendkívül engedékeny a hibás teljesítések és a szerződésszegési kritériumok
megfogalmazásában. Ezekről
a szerződésszegési kritériumokról különben a közmeghallgatáson az alpolgármestertől
a közbeszerzési bizottság elnökén át a humánszolgáltatási irodavezetőig
mindenki úgy nyilatkozott, mint ami soha nem fog előállni. A szolgáltatás
minőségellenőrzési koncepciója teljesen hiányzik, amit szeptember óta képtelen
pótolni az önkormányzat. A felelős Humánszolgáltatási Iroda semmilyen
erőfeszítést nem tett azért, hogy az étkeztető cég által elkövetett hibás
teljesítésekről jegyzőkönyvet készítsen, és ezzel ösztökélje a céget a minőség
javítására. Ide tartozik még az a nonszensz helyzet is, hogy az étel
minőségének ellenőrzéséért az intézményvezetőket tették felelőssé. Ismerjük más
kerületek gyakorlatát, ott természetesen ez a dietetikus szakember(ek)
feladata, aki rajtaütésszerűen ellenőrzi az intézményekben az étel minőségét,
az étlap betartását, és minden hibáról jegyzőkönyvet készít (pl. ha hígnak
találja a zöldborsó főzeléket, akkor szakértői véleményként leírja, hogy a
borsó mennyisége nem felelt meg az elvárásnak). A mi önkormányzatunk ezt
rábízta egyfelől az intézményvezetőkre, másfelől elfogadta, hogy a Pensió 17
Kft. mérje a „piros füzeteivel”, ami nyilvánvalóan nem megoldás.
Január elejétől a Humánszolgáltatási Iroda „új”
minőség-monitorozási rendszert indított el, amelynek
kialakításába nem vonta be az érintetteket. Ez az új koncepció csak nevében új,
valójában a korábbi módszerrel az intézményvezetők értékelik a napi teljesítést
egy elég átgondolatlan kérdőíven. Azt, hogy milyen értékelés kell ahhoz, hogy a
szolgáltatás hibás teljesülésnek minősüljön Nagy Péter nem tudta megmondani.
Véleményünk szerint világos kritériumokra volna szükség (ha már ez a
szerződésből hiányzik), hogy mit tekintünk minőségi, első osztályú
teljesítésnek, amire a szolgáltató ajánlatot tett a tender elnyerésekor. A KCK
levelet is küldött ez ügyben Nagy Péter humánszolgáltatási irodavezetőnek és a
polgármesternek, melyben megfogalmaztuk álláspontunkat a minőség-monitorozás
jövőbeni rendszerével kapcsolatban. A levélre hivatalos reakciót nem kaptunk. A
minőség monitorozási rendszerrel kapcsolatos meglátásaink:
o
Nem definiált, hogy milyen értékelés kell ahhoz,
hogy a szolgáltatás hibás teljesülésnek minősüljön.
o
A szerződésből hiányzik, hogy mi tekinthető
minőségi, első osztályú teljesítésnek. Véleményünk szerint szükséges lenne
felállítani a világos kritériumok rendszerét, mely vezérfonal lehetne az
értékelésnél.
o
2013. januárban az intézmények központosított
fenntartásával új helyzet teremtődött, mely kihatással van a
minőségellenőrzési, teljesítésigazolási jogkörökre is. Információink szerint az
intézményvezetők nem írhatnák alá teljesítésigazolásokat. Márpedig ez az új
ellenőrzési rendszer alapvetése.
o
Az új monitoring rendszerrel kapcsolatban
javaslatunk, hogy az étkező intézményi dolgozók anonim módon külön-külön
pontozásos skálán értékeljék az étel minőségét, és ebből alakuljon ki egy
intézményi összpontszám. A teljesítési igazolás kiadásához az intézményi
összpontszámnak valamilyen előre meghatározott értéket kelljen elérnie. Ez a
módszer demokratikusabb, és nem helyezi nyomás alá az intézményvezetőket az
étkeztető cég részéről. Ezen felül szükség van azon dolgozók véleményének a
minőségértékelési rendszerben való megjelenítésére, akik az új szolgáltató
megjelenése óta lemondták, illetve a jövőben esetlegesen lemondják az ebédet.
Emellett javasoljuk, hogy legyen nyilvános, hogy hány dolgozó fizet elő az
intézményben ebédre.
Egyelőre sajnos nem csak ezzel kapcsolatban nem
lettünk meghallgatva. Szerettünk volna külön – a Pensió 17 Kft. nélkül –
találkozni az illetékesekkel, még a jan. 23-i fórum előtt. Van egy részletes
„vitaanyagunk” amit szeretnénk megbeszélni az Önkormányzattal, de úgy tűnik
erre nem kapunk külön lehetőséget. A jan. 23-i alkalom pedig nem erre lett
berendezve, azaz nyilván nem enged majd ennek megfelelő teret.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése